2. deo NTC seminara za nastavnike
<< Povratak

Jedan od najpolularnijih stručnjaka za rani razvoj dece, dr Ranko Rajović, održao je 2. deo seminara za naše nastavnike 9. juna 2018. godine. Cilj ovog seminara je da se podignu kompetencije nastavnika i da se nastavnici osposobe za upotrebu inovativnih i stimulativnih metoda baziranih na NTC (Nikola Tesla centar - odsek MENSE za darovite) sistemu učenja u nastavi.

U sklopu seminara, dr Rajović je održao i predavanje za roditelje naše škole koji su se uprkos velikom nevremenu pojavili u značajnom broju kako bi čuli koje su to roditeljske greške koje loše utiču na razvoj inteligencije kod dece. Predavanja su prošla u veoma vedroj atmosferi čemu je svakako doprineo sam dr Rajović i autentičan način njegovog prenošenja znanja. Između ostalog, roditelji su saznali šta roditelji i škola rade dobro, a gde greše, a ovo su samo neka od zapažanja:

1. Deca danas uče reproduktivno, ne povezuju informacije i nisu naučena da misle, zato su postignuća naših učenika lošija od postignuća učenika iz Azije;

2. Prezaštićena deca postaće biološki invalidi. Za mozak je dobro kad decu tate u igri bacaju u vazduh.

3.Hodanje je jako važno za razvoj mozga, a mnogi roditelji danas decu voze u kolicima čak do četvrte ili pete godine. Pored uticaja na kognitivni razvoj, dugo guranje dece u kolicima dovodi i do pojave ravnih stopala koja danas ima već oko 70 odsto dece. Svakako bi deca trebalo što više da hodaju, a idealno je da hodaju bosa kad za to postoje uslovi.

4. Vrtenje je poželjno. Roditelji ne daju da se dete vrti da ne padne, a dete instinktivno radi ono što mu je važno za mozak: skače, rotira se. 

5. Beba u prvih mesec dana vidi sve mutno, kao da ima dioptriju +20, i primećuje jedino jake kontraste. Umesto jednoličnih, ružičastih ili plavih interijera, u dečju sobu trebalo bi barem u tom prvom razdoblju staviti tamne zavese ili tapete koje će biti kontrast.

6. Dok dete puzi, rukama se oslanja na pod, a takav pritisak na dlan aktivira određene delove mozga koji su važni za kasniju inteligenciju. Neki roditelji brzo podižu dete s poda, ne žele da se isprlja ili rukama unese u usta neku prljavštinu ili nešto što nađe na podu. Ali faza puzanja je jako kratka i ako se tada ne dogodi specifična stimulacija dlana, propušta se dobra prilika za razvoj mozga.

7. Neuroni koji ne rade umiru, a upravo neuroni prirodno podstiču decu da skaču. Svaki skok pomera težište tela u levo ili desno pa onda moraju aktivirati sve mišiće da bi održali ravnotežu prilikom povratka na noge, a upravljanje time je aktivnost mozga.“Umesto da zabranite detetu skakanje, pazite na sigurnost. A ako zaista želite da podstaknete razvoj inteligencije deteta, rodite mu brata ili sestru, jer jedno dete će skakati pet minuta, a dvoje će skakati pet sati“, poručio je roditeljima dr Ranko Rajović, i napomenuo da slično skakanju, deluje i vrtenje oko svoje ose, nakon kojeg deca ponekad i padnu.


Dr Rajović je inače po struci lekar, specijalista interne medicine iz Srbije, koji se niz godina bavio istraživanjima u području neurofiziologije i neuroendokrinologije, član je međunarodnog odbora Mensa za darovitu decu i saradnik UNICEF-a, te sve popularniji stručnjak za rani razvoj inteligencije.